Nationell satsning ska vidga ungas syn på arbetsmarknaden

Publicerad 17 april, 2015
”En nyckel till att minska ungdomsarbetslösheten är att unga får en större medvetenhet kring var jobben faktiskt finns”, säger Per-Arne Gulbrandsen, vd för Adecco Sverige. Därför går företaget in och stödjer den nationella lanseringen av konceptet.
Dela

Foto: Alex Hinchcliffe

Världens största bemanningsföretag, Adecco, är partner i Arbetsmarknadskunskaps nationella satsning, vilket Svenskt Näringsliv skriver om på sin hemsida. 

 

– För oss som stor arbetsgivare är detta av största vikt, då vi redan idag märker av en stor kompetensbrist inom vissa yrken, säger Gulbrandsen om varför de väljer att stötta den nationella satsningen av Arbetsmarknadskunskap.

 

– Vi såg redan under 2011 att ungdomar har en väldigt snäv bild av vilka yrken de kan tänka sig att arbeta inom. Ungdomarna väljer, oavsett om de är tio eller 19 år, mellan ett 30-tal olika yrken. Dessa är antingen igenkänningsyrken, statusyrken eller yrken som är relaterat till ens hobby, säger Björn Nordén, som är verksamhetschef hos Arbetsmarknadskunskap.

 

Läs mer här